דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


מירוץ הסמכויות בהליך הגירושין - לאן? 

מאת    [ 04/07/2016 ]

מילים במאמר: 366   [ נצפה 3621 פעמים ]

מירוץ הסמכויות בהליך הגירושין – לאן?

 

ביום 17/07/2016, ייכנס לתוקפו החוק להסדר התדיינויות בסכסוכי משפחה, בניסיון ליצור שינוי בסיסי בטיפול ובפתרון סכסוכים במשפחה ובכללם הסכסוך הנלווה להליך הגירושין ובלימת התדרדרותו, בשל פניה מוקדמת של אחד מבני הזוג לערכאה הנוחה לו.

הן לבתי המשפט לענייני משפחה והן לבתי הדין הדתיים, נתונה סמכות מקבילה לדון בעניינים מרכזיים בהליך הגירושין ובכללם, משמורת הקטינים, רכוש הצדדים, מזונות אישה ומזונות ילדים.

סמכות מקבילה זו, מעמיקה ומעצימה במקרים רבים, את הסכסוך בין בני הזוג מחשש שמא צד אחד יקדים את האחר ויפתח ראשון תיק משפטי בערכאה העדיפה מבחינתו ובכך יחסום את האפשרות לדון בעניינים אלה בערכאה המקבילה, מצב שהוליד את המונח "מירוץ הסמכויות".

במהלך השנים קיבל מונח זה תפנית ונקבע כי לערכאה שתדון ותיתן החלטה ראשונה, תוקנה הסמכות להמשך ניהול ההליך בנושא, גם אם נפתח קודם לכן, תיק משפטי בעניין זה בערכאה המקבילה.

ממועד כניסת החוק להסדר התדיינויות בסכסוכי משפחה לתוקף, יהיו מנועים הצדדים מלנקוט בכל הליך משפטי, בטרם נקטו תחילה בהליך של יישוב סכסוך.

כך למעשה, לא ניתן יהא להגיש תביעה לגירושין או להתרת נישואין או לנקוט כל הליך הקשור לחלוקת רכוש, משמורת, הסדרי ראיה, מזונות ילדים ומזונות אשה ואף מזונות זמניים לפני ניהול הליך של יישוב סכסוך.

הליך של יישוב סיכסוך, ייפתח בבקשת אחד הצדדים שתוגש לבית המשפט לענייני משפחה או לבית הדין הדתי, לאחריה, יוזמנו הצדדים ע"י יחידת הסיוע שליד בית המשפט או בית הדין הדתי, לרצף של עד ארבעה מפגשים, בהן יקבלו מידע על כל האפשרויות העומדות לרשותם ליישוב הסכסוך בהסכמה ומחוץ לכתלי בית המשפט. בתום הפגישה האחרונה, תמליץ יחידת הסיוע על הדרך העדיפה להמשך יישוב הסכסוך ואם לא תתקבל הסכמת הצדדים להמלצה זו, במשך 10 ימים, יוקנו לצד שהגיש ראשון את הבקשה ליישוב סכסוך, 15 ימים נוספים להגיש תובענה מטעמו בערכאה לה הוגשה הבקשה ובכך תחסם דרכו של הצד השני להגיש כל תובענה מטעמו. בחלוף המועד האמור ובמידה ולא הוגשה כל תובענה, יוכל כל אחד מהצדדים להגיש תובענה בכל נושא הקשור לסכסוך לערכאה המועדפת מבחינתו.

יש לקוות כי גם אם לא יינתן מענה הולם ומלא במסגרת החוק לתופעה של מרוץ הסמכויות, יצליח החוק למתן תופעה זו וליתן לצדדים שהות לנהל את הליך הגירושין בצורה מושכלת ורגועה יותר.

 

 

 

 

מרים סרגוסי, עורכת דין ומגשרת ותיקה מתמחה בענייני משפחה, שותפה במשרד  "מלכה- סרגוסי-ישי", מייצגת בכל הערכאות בתיקי גירושין, כתבה את המדריך "גירושים בישראל" המפורסם בכתובת http://www.israelidivorce.com/spnvm




מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב